09:00 COFFEE AND REGISTRATION

09:20 WELCOME
Simon Kravagna & Madeleine Suttner (fjum-forum journalismus und medien), Andy Kaltenbrunner (Medienhaus Wien/Akademie der Wissenschaften)

09:30 KEYNOTE
Journalismus im perfekten Sturm
Wenn jeder jedem jederzeit alles sagen kann, was er sagen möchte, und jeder jederzeit alles finden kann, was er hören möchte - ist dann alles umsonst?
(Journalism in the perfect storm) — this presentation will be held in in german
Romanus Otte (Axel Springer/Business Insider) 

10:00 – 11:15 SESSION 1 

SUITE A (session in english)
Do it like El Diario –
How to found a digital news platform and attract millions of users
María Ramírez (eldiario.es), Input: Corinna Milborn (Puls4) 

SUITE B (session in german)
Die Stunde der Regionalmedien (The hour of regional media)Best Practice Beispiele, um eine regionale Audience gezielt anzusprechen und einzubinden.  
Jost Lübben (Westfalenpost), Maria Jelenko-Benedikt (RMA)
Moderation:
Edith Michaeler (fjum)

SUITE C (session in german)
Wer braucht noch klassische Medien? – Social Media Strategien von SpitzenpolitikerInnen weltweit für Facebook, Twitter und Instagram
(Who still needs legacy media? – Social media strategies of top politicians worldwide)
Matthias Lüfkens (Burson, Cohn+Wolfe), Input: Susanne Schnabl (ORF)

11:30 – 12:45 SESSION 2 

SUITE A (session in english)
Hidden Partners – How to attract new communities for your media
Mark Frankel (BBC until 2018 / Philip Morris International), Input: Anna-Maria Wallner (Die Presse)

SUITE B (session in german)
Schluss mit dem täglichen Weltuntergang! – 
Wie Medien mit lösungsorientiertem Journalismus ein breites Publikum ansprechen können
(Stop the daily doomsday game! how address a broad audience with solution-based journalism)
Maren Urner (Perspective Daily), Input: Klaus Meier (Katholische Universität Eichstätt - Ingolstadt)

SUITE C (session in german)
Österreich spricht weiter – Was der Standard aus „Österreich spricht“ gelernt hat – und wie auch andere Medien dieses Tool verwenden können.
(Austria continues to talk – Learnigs from the Project “Österreich spricht”) Martin Kotynek (Der Standard)
Was bringt die „Demokratiewerkstatt“ der Südddeutschen Zeitung?
(What does the Süddeutsche Zeitung get out of the “Democracy Workshop”?) Peter Lindner (SZ)
Moderation:
Simon Kravagna (fjum)
 

12:45 LUNCH 

13:45 – 14:45 SESSION 3 

SUITE A (session in english)
Let’s talk – my most important learnings when listening to the audience
Speed-Inputs by Romanus Otte (Axel Springer) and Maren Urner (Perspective Daily) to begin a debate.
Moderation:
Gunther Müller (fjum)
 
SUITE B (session in german)
Tausende Follower und täglich mehr
Wie JournalistInnen ihre Instagram-Community aufbauen.
Wie man seine Fans zu zahlenden AbonnentInnen macht.
(Thousands followers and daily more
How journalists build their Instagram community
Alexandra Stanić (Vice)
How to turn your fans into paying subscribers)
Fritz Jergitsch (Die Tagespresse)
Moderation: Delna Antia-Tatić (das biber)

SUITE C  (session in german)
Scheitern, Ausprobieren, Umdenken – Fallbeispiele von Medien-Start-ups
(Failure, trial and error, rethinking – case studies of media start-ups)
Christopher Buschow (Bauhaus Universität Weimar), Input: Lukas Sustala (Agenda Austria) und Bastian Kellhofer (Trending Topics)
 

14:50 PLENUM

SUITE A
Wrap-up Karin Thiller (APA) in conversation with Andy Kaltenbrunner (Medienhaus Wien)

15:15 – 15:45 PLENUM

SUITE A  (session in english)
Because journalism matters – Essential lessons to learn from the Guardian membership-strategy to support journalism
Amanda Michel (The Guardian)

16:00
End of event and networking

 
 

Media Innovation Day 2019
08. November 2019
09:00 – 16:00 h

Venue:
1070 Vienna,
MuseumsQuartier – Baroque Suites
Info & Tickets:
www.fjum-wien.at
#MID19
@fjumwien

Conference languages will be German and English.